Mały kraj wielkich możliwości

Mały kraj  wielkich możliwości. Tak mówią jednym z europejskich państw – Danii. Obiecałam Wam, że  zabiorę Was w dłuższą podróż po tym niewielkim kraju. W Danii spędziłam 5 miesięcy dwa sezony pod rząd. Mój pobyt tam zaliczam do jednych z  najbardziej udanych. Oprócz tego, że udało mi się zarobić pieniądze to mam wielki sentyment do tego wyspiarskiego kraju.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Moje turystyczne inspiracje

CO WARTO WIEDZIEĆ O DANII CZYLI KILKA KSIĄŻKOWYCH INFORMACJI

Na początek kilka słów wprowadzenia.

Dania położona jest w północnej Europie. Jest to najmniejszy kraj  z państw nordyckich. Dla przypomnienia podpowiem, że formalnie do terytorium należą Wyspy Owcze i Grenlandia. Najbliżej Danii położona jest Szwecja oraz Niemcy.

duńska flaga

Flaga Danii

Kolejnym, ważnym elementem jest ustrój polityczny  w tym kraju. Panuje tam monarchia konstytucyjna. Władze ustawodawczą pełni jednoizbowy parlament. Obecnie na tronie zasiada królowa Małgorzata II.

Patrząc z geograficznego punktu jest to kraj nizinny. 70% powierzchni stanowi Półwysep Jutlandzki. Dzięki temu Dania posiada stałe połączenie z lądem. Reszta kraju jest rozsiana na 406 wyspach. Największymi i najważniejszymi wyspami są : Zelandia, Fionia, Lolland, Bornholm (licznie odwiedzany przez Polaków), Falster, Morso, Als, Langeland, Mon oraz Romo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mapa wysp Danii w Europie

Przyznam, że klimat panujący w tym  jest dość specyficzny. Jest to książkowy przykład klimatu umiarkowanego morskiego o typie ciepłym. Zimy są krótkie i ciepłe a lata chłodne i deszczowe. Sama się o tym wielokrotnie przekonałam. Właśnie tam nauczyłam się nosić latem apaszki na szyję i zawsze mieć pod ręką parasol. 

Niewielka Dania jest jednym z bogatszych państw w Europie dlatego  posiada duże znaczenie gospodarcze, polityczne i militarne. Jest członkiem Unii Europeskiej, OECD, NATO, ONZ i Unii Nordyckiej.  Jest także założycielem i członkiem Rady Europy.

Pomimo tego,  że Królestwo Danii jest niewielkim państwem bardzo dobrze w nim rozwija się turystyka. Jest to jedna z dochodowych gałęzi gospodarki. Bogata i ciekawa historia, ciągłość monarchii oraz liczne atrakcje przyciągają  rzesze odwiedzających. Najliczniej odwiedzana jest stolica – Kopenhaga. Oprócz muzeów, historycznych zabytków oferuje również wiele innych możliwości. Najczęściej spotykanymi turystami są obywatele : Niemiec, Norwegii oraz  Szwecji.

Kopenhaga

Panorama Kopenhagi

Kopenhaga4

Ishoj koło Kopenhagi

KRAJ HANSA CHRISTIANA ANDERSENA I WIKINGÓW

Może wiecie lub nie wiecie  Dania jest krajem z którego pochodził najsłynniejszy pisarz baśni – H.Ch.Andersen.  Urodził się w trzecim co do wielkości mieście – Odense zlokalizowanym na wyspie Fionii. Na tej wyspie można podążać jego śladami. Swoją twórczość i życie związał z Kopenhagą. Stąd w stolicy znajdziecie liczne baśniowe motywy oraz grób samego pisarza.

Duńczycy są bardzo dumni ze swojego pochodzenia. Dawniej tereny tego kraju zamieszkiwali Wikingowie – skandynawscy wojownicy. W Danii każdego roku odbywa się wiele imprez związanych z Wikingami oraz ich tradycją. Wybierając się do Kopenhagi warto zajrzeć 60 km dalej do Roskilde, gdzie znajduje się Muzeum Wikingów.  W Roskilde odbywa się również mega impreza muzyczna – Festiwal Rockowy Roskilde.

Jak widać mały kraj posiadający w sobie duży potencjał. W sumie mogłabym bez liku wymieniać to co mi się tam podoba. Oczywiście nie zwiedziłam go całego. Jedynie niewielki skrawek. Najwięcej Kopenhagę oraz samą wyspę Zelandię. Tak naprawdę widziałam tak niewiele z tak wielu miejsc jakie mogłam zobaczyć. Udało mi się  jednak pokochać Danię całą duszą. Dzięki wspólnej wyprawie będziecie mogli się przenieść do tych magicznych miejsc i je odkrywać. Mam nadzieję, że tak samo jak mnie zachwyci Was ten kraj.

IMG_0189

Stevns Klint na wyspie Zelandia

Naszą podróż w kolejnym wpisie zaczniemy od największego miasta – Kopenhagi.

Zatem zabierzcie ze sobą pozytywną energię, uśmiech i ciekawość gdyż przyda się.

Tymczasem życzę Wam miłego weekendu 🙂

One thought on “Mały kraj wielkich możliwości

  1. Agnieszka Ilnicka pisze:

    Jakbym miała wybierać region Danii, który mnie najbardziej interesuje to bez wątpienia byłyby to Wyspy Owcze 🙂 Jednak do tej pory nie byłam ani razu w Danii, słyszałam wiele opowieści i zdjęć, dlatego chętnie wybrałabym się chyba w każde miejsce.

    Polubienie

Skomentuj

