Wietrzne zakupy, okrągła wieża i Plac Ratuszowy

Dzisiaj porywam Was  na dłuższy spacer. Przede wszystkim wychodzimy poza obręb Norrebro i  kierujemy się do centrum miasta.

Kopenhaga jak każde miasto posiada swoje miejsce gdzie koncentruje się masa ludzi. Przede wszystkim takie lokalizacje posiadają mnóstwo sklepów, knajpek i  innych atrakcji.

Takim miejscem w Kopenhadze  jest Storget oraz Plac Ratuszowy. Storget jest to jeden z najdłuższych deptaków handlowych w Europie.  Biegnie od Radhuspladsen (Placu Ratuszowego) do Palcu Kogens Nytorv  – serca  miasta. Co ciekawe  liczy sobie  ok. 1.1 km – więc jest to gratka dla miłośników dłuższych spacerów.

WIETRZNE ZAKUPY

Wybierając się  na spacer czy zakupy na Strogecie nie ma co liczyć,że uda się to zrobić szybko oraz bezkolizyjnie. Jako, że jest to jedna z atrakcji turystycznych tam też generuje się sporo ludzi. Powiem Wam całkiem szczerze – nie było to moje ulubione miejsce  na spacery. Oczywiście nie ukrywam, że ilość sklepów jest tam olbrzymia. Od wyboru do koloru. Jestem kobietą  więc nie  omieszkałam skorzystać z okazji być zrobić tam zakupy. Jednak trzeba było się przepychać, uskuteczniać slalom by wejść do sklepu. Mnie to bardzo irytowało.

Obraz 138

Pocztówka jaką wysłałam znajomym – deszczowy Storget

Poza tym ile razy się nie wybrałam  zawsze wiało lub padał deszcz. Jeszcze się nie zdarzyło, aby pogoda była inna. Dla mnie ten deptak to najbardziej wietrzne miejsce w całej Kopenhadze. Dzięki temu nauczyłam się zawsze mieć parasol przy sobie i zawiązaną chustę  na szyi. 

OKRĄGŁA WIEŻA NA STORGECIE

Spacerując po tym kupieckim przybytku mijałam dość często ciekawy budynek. Była to okrągła wieża. Postanowiłam, że tam zajrzę bo ciekawość nie daby mi spokoju.  Dość niepozorny budynek kryje w sobie najstarsze czynne obserwatorium w Europie. Sam obiekt powstał w XVII wieku. Wieża została wzniesiona przez Christiana IV i liczy sobie 36 metrów. Co ciekawe idąc na sam szczyt nie wchodzi się po schodach tylko  po długiej, spiralnej ścieżce. Jako ciekawostkę dodam, że zdarzało się, że  zamiast wchodzić  to wjeżdżało się na nią. I tak na przykład car Rosji – Piotr I wjechał koniem, a jego żona caryca Katarzyna I karocą. Tu również odbywają się wyścigi rowerowe oraz wyścigi na unicyklach.

Obraz 127

Ścieżka zamiast schodów na wieżę

Warto wspomnieć, że do dzisiaj działa obserwatorium. Na szczycie każdy może spojrzeć przez lunetę na gwiazdy. Z wieży roztacza się cudna panorama Kopenhagi. Idealnie widać też most nad Cieśniną Oresund do Malmo w Szwecji. Na platformie widokowej zainstalowana jest zabytkowa krata wykonana przez  Gaspara Fincke z XVII wieku.

Obraz 060

Zabytkowa krata na szczycie.

Obraz 064

Widok na Most do Malmo w Szwecji

Obraz 157

Panorama Kopenhagi 

 

Zwiedzając ten obiekt  można również skorzystać z dodatkowych atrakcji w postaci ciekawych wystaw.

Obraz 132

Wystawa w jednej z sal wieży

Obraz 150

Makieta

POD RATUSZEM 

Deptakiem dojdzie się bezpośrednio do Placu Ratuszowego.  Plac jest dość duży i jak sama nazwa wskazuje znajduje się tam Ratusz. Uwagę  przykuwa wieża ratusza. Ma ona 106 metrów. Sam ratusz udostępniony jest do zwiedzania. Poza budynkiem władz miejskich można zobaczyć Pomnik Hansa Christiana Andersena oraz Smoczą Fonatnnę. Poza tym plac jest to bardzo dobry węzeł komunikacyjny miasta. Stamtąd odjeżdża bardzo dużo linii autobusowych (dziennych i nocnych). Miejsce to jest idealne do organizowania większych imprez masowych.  Co roku w Sylwestra zbierają się tu mieszkańcy by razem świętować Nowy Rok i  odpalić sztuczne ognie.

Obraz 069

Raduhusplads a w tle wieża ratusza.

Tak wyglądał mój pierwszy spacer po Kopenhadze poza Norrebro oczywiście. Mam nadzieję, że Was zainteresował. Dla mnie  najciekawsze  było obserwatorium. 

A Wam co się spodobało?

Skomentuj

