Trzy naj …- podsumowanie

Zgodnie z zapowiedziami dzisiaj będzie krótkie podsumowanie serii. Jestem ciekawa jak Wam się podobała podróż do tego skandynawskiego kraju? Ktoś z Was  był/mieszkał tam? Interesują mnie wasze spostrzeżenia.

Oczywiście całej Danii nie udało mi się zwiedzić. To co opisałam jest kroplą w morzu tego co można w tym państwie zobaczyć. Mam nadzieję, że kiedyś wrócę tam i eksploruję kolejne miejsca.

Nie chcę Was zanudzać więc  krótko wspomnę moje trzy naj  wspomnienia z pobytu w tym kraju.  Są to rzeczy, które do tej pory  pamiętam i młotkiem nie jestem w stanie sobie ich wybić. 

Pierwsze co po przyjedzie to Danii rzuciło mi się w oczy to tak zwana królewskość. Wiele zabytków  i atrakcji jest związanych z   rodziną królewską.  Nie chodzi o  tylko o te wszystkie pałace, zamki , skarbce i ogrody. Moją uwagę przykuła duma Duńczyków z rodu, który rządzi ich krajem.  Jest to podkreślane w bardzo dobry i smaczny sposób. Przyznam się, że jako obcokrajowiec nie byłam też zasypana „na siłę” tym tematem. Mnie to bardzo  odpowiadało. Duńczycy (tych, których spotkałam) byli na to żywym przykładem. Dostałam tyle informacji na ile byłam tematem zainteresowana. Oczywiście wiadomym było, aby nie obrażać króla lub królowej bo można zranić w ten sposób uczucia narodowe.

obraz-230

Wejście na Zamek Rosenborg

Drugą rzeczą, która mnie wręcz zachwyciła to mentalność. Podejście do niektórych spraw czy miejsc jest zupełnie inne. Polska w niektórych kwestiach jest tradycjonalna.  Przykładem jest choćby cmentarz w Kopenhadze przerobiony na park. Bardzo mi się podobało to, że przy pięknej pogodzie (co cudem jest w Danii) ludzie  po pracy wyłaniają  się z domów by odpocząć. Wtedy wszystkie parki, plaże i kafejki tętnią życiem. Ważne aby nie padało :). A nawet gdy pada warto założyć kalosze ( najmodniejsze), włożyć płaszcz przeciwdeszczowy i wybrać się na spacer lub rower.  Takie rzeczy tylko w Danii.

obraz-165

Plaża na Brondby Strand

obraz-026

Plaża, pole biwakowe Charlottenlund Fort

obraz-238

Ogrody Królewskie – zielone płuca Kopenhagi

I ostania sprawa. Może tu kogoś zaskoczę, może nie. Mieszkając jakiś czas w Kopenhadze ważnym dla mnie aspektem była komunikacja miejska. Ten fakt mnie bardzo  pozytywnie zaskoczył.  Moim zdaniem podzielenie Kopenhagi i okolic na zony (strefy)  jest idealnym rozwiązaniem. W zależności od tego ile stref pokonujemy do miejsca docelowego tyle będzie kosztował nas bilet. Komunikacja świetnie zorganizowana. Idealne połączenie kopenhaskiego lotniska z miastem. Do wyboru metro, autobusy, s – togi. W dalszą trasę zostają pociągi lub autokary. W każdym razie  nie posiadając samochodu spokojnie mogłam się przemieszczać. Jeśli jesteście ciekawi jak wygląda aktualnie komunikacja w Kopenhadze to zajrzyjcie  tutaj. Na tej stronie znajdują się niezbędne informacje. Mając takie rozwiązania znacznie przyjemniej się podróżuje. Mam nadzieje, że niebawem tak komunikacja będzie wyglądać w Warszawie, Poznaniu i wielu innych miastach Polski.

obraz-170

Wsiąść do pociągu byle jakiego … 😛 czyli w oczekiwaniu na pociąg

O Danii mogłam bym mówić bez końca. Jednak nie chodzi o to byście siedzieli przed monitorem  i mieli wszystko podane na tacy. Zbierzcie fundusze, spakujcie walizkę  i  jazda! Liczę, że ten niewielki kraj zapadnie Wam w pamięci tak samo jak mi. 

Ze Skandynawią nie rozstajemy się  tak szybko. Niebawem  będzie na Was czekał nowy post na który gorąco zapraszam. A gdzie? To już dowiecie się zaglądając na bloga.

2 thoughts on “Trzy naj …- podsumowanie

  1. pamartravel pisze:

    Bardzo podoba mi się zwyczaj, wychodzenia na zewnątrz aby odpocząć. Jednak jeszcze siła komputera i telewizora nie zdominowała świata. Chociaż uważam, że Polacy wciąż jeszcze nie nauczyli się odpoczyać. Z pracy do pracy a po pracy obowiązki domowe

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

