W Karkonoszach!

Hello! Wracam z powrotem do akcji po dłuższej nieobecności na blogu. Przepraszam Was najmocniej za to. Jednak obowiązki domowe i praca wygrały. Do tego jeszcze ta pogoda! Nie zachęca do niczego. Mam nadzieję, że niebawem będzie można cieszyć się wiosną w pełnej krasie.

Dzisiejszy wpis jak i kolejne będą wspomnieniem pewnego wypadu w Karkonosze. Wracam w myślach do niego. Łączył w sobie wiele różnych miejsc. Jesteście ciekawi? Zapraszam Was w dość eklektyczną podróż po Karkonoszach.

WYSTAWA SPRZĘTU RADIOLOKACYJNEGO W ŁOMNICY

lomnica1

Po drodze do Jeleniej Góry można odwiedzić Łomnicę. Jest to ciekawe miejsce dla wielbicieli militariów  oraz fascynatów radiolokacji. Mnie jako kobietę całkiem nieźle temat wkręcił. Nigdy wcześniej nie miałam możliwości z tak bliska obejrzeć radarów. Wystawa ta podlega  pod Muzeum Historii i Militariów – jednego z oddziałów Muzeum Karkonoskiego.  Oglądając wystawę dowiemy czym jest Lena, Daniela, Grażyna, Magdalena, Bożena i Justyna. Dodam, że na co dzień nie ma opcji zrobić sobie zdjęcia z radarem w tle (kwestie bezpieczeństwa). Tu spokojnie z którąś z „pań” można strzelić sobie selfie. Poza tym wybierając się w te strony można zaimponować męskiemu gronu wiedzą o takim miejscu.

lomnica2

Za mną jedna z „pań” służąca dla wojska – Magdalena

lo,nica3

Justyna – stacja radiolokacyjna do wykrywania obiektów powietrznych i określania odległości i azymutów 

lomnica4

Śmigłowiec Mi-2RL

lomnica5

Ja w tych przyciskach bym się nie odnalazła. A Wy?

GÓRA SZYBOWCOWA I WIDOK NA JELENIĄ GÓRĘ

goraszybowcowa3

Panorama miasta z Góry Szybowcowej

Będąc w okolicach warto wybrać się na  Górę Szybowcową. Jak się po nazwie domyśliliście znajdują się tam idealne warunki do uprawiana sportów powietrznych. Od 1924 roku znajduje się tam szybowisko. Występują tam prądy wznoszące i można dzięki temu osiągać pułapy do 10 000 metrów. Poza tym jak dla mnie jest to świetny punkt widokowy na Jelenią Górę.

goraszybowcowa1

Widok na Kotlinę Jeleniogórską

goraszybowcowa2

Idealnie

ŚRÓDMIEŚCIE, JAGNIĄTKÓW I ZAMEK CHOJNIK

Jelenia Góra położona jest w kotlinie. Ze wszystkich czterech stron jest otoczone górami. To stanowi łatwo dostępne szlaki i możliwość zwiedzania pieszego. Wybierając się tam nie trzeba posiadać samochodu. 

Jelenia góra

W 2008 roku Jelenia Góra obchodziła 900 lat

Poza tym posiadając nocleg w jednej z dzielnic Jeleniej Góry konieczne było się wybrać na śródmieście. Muszę przyznać, że zdecydowanie mniej ludzi niż w Szklarskiej czy Karpaczu. Tam się generuje największy ruch turystyczny. Oczywiście centrum miasta ze względu na swoje walory przyciąga również. Warto zajrzeć choćby na Plac Ratuszowy, rynek  czy ulicę Konopnickiej. Samo miasto się dzieli na dzielnice  : Śródmieście, Cieplice z Parkiem Zdrojowym, Sobieszów – gdzie można zwiedzać Zamek Chojnik, Jagniątków, Czarne i Maciejowa.

Jelenia góra1

Ulica Konopnickiej

Jelenia góra2

Sklep z pamiątkami na rynku

Jelenia góra3

Jak Jelenia Góra to i jelonek

W  Jagniątkowie mieliśmy nocleg. Nasz pensjonat był ulokowany na skrzyżowaniu różnych szlaków. Stamtąd jest bardzo blisko do Sobieszowa. Dosłownie parę metrów od hotelu prowadzi uroczy szlak na Zamek Chojnik. O samym zamku napiszę  kiedy indziej gdyż nie jest to moja pierwsza wizyta w tym rejonie.

Jagniatków

Wszędzie blisko

CUDA NATURY – SZKLARKA, KAMIEŃCZYK 

Kolejny dzień mojego pobytu w Karkonoszach poświeciłam zwiedzeniu dwóch wizytówek tych gór. Mianowicie wodospadów : Szklarki i Kamieńczyka.  

Kamieńczyk jest najwyższym wodospadem w Sudetach. Posiada on trzy kaskady. Spadają one z wysokości 27 metrów. Za środkową kaskadą znajduje się Złota Jama – grota wykuta przez Walończyków szukających ametystów i pegmatytów. Poniżej znajduje się Kanion Kamieńczyka. Jego długość to 100 metrów. Wybierając się na Szrenicę jest to jeden z obowiązkowych punktów. Wodospad można oglądać z platformy widokowej jak i podziwiać z góry. Huk spadającej wody potrafi zagłuszyć rozmowę. Niezbędnym elementem zwiedzania jest kask, który trzeba założyć. Obszar ten jest uznawany za teren ochrony ścisłej. 

Kamieńczyk1

Kaskady Kamieńczyka

Kamieńczyk3

Wąwóz Kamieńczyka

Kamieńczyk4

Kwestie bezpieczeństwa wymagają noszenia kasku

Wodospad Szklarki jest najczęściej odwiedzanym  miejscem w tym regionie.  Znajduje się na trasie do Szklarskiej Poręby. Jest drugim co do wielkości po Kamieńczyku.  Jest on dość charakterystyczny gdyż wody spadają szeroką kaskadą zwężającą się ku dołowi. Otoczenie wodospadu stanowi enklawę Karkonoskiego Parku Narodowego. Sam obiekt jest również dostępny dla osób poruszających się na wózkach.

Szklarka

Piękny Wodospad Szklarki

szkarki2

Pięknie zielona trasa nad Wodospad Szklarki

Nie wiem jak Wy ale ja uwielbiam wodospady. Duże, małe, średnie… Huk spadającej wody to muzyka dla mych uszu. Czuję wtedy mocy natury! Patrząc na takie cuda uświadamiam sobie jak piękny jest świat.

Kamieńczyk6

Spienione wody Kamieńczyka

Jak sami widzicie po pierwszym wpisie Karkonosze mają wiele do zaoferowania. Na początek zaserwowałam Wam to co można zobaczyć w okolicy Jeleniej Góry. Mam nadzieję, że Wam się spodobało?

Kolejna wizyta  wybiegnie poza polską granicę. Jednak to w kolejnym  poście na który Was zapraszam.

10 thoughts on “W Karkonoszach!

  1. dorotastrzelecka pisze:

    Ale sentymentalnie się zrobiło. Moja mama pochodzi z Jeleniej Góry a ja w Karkonoszach byłam bardzo dawno. Piękne okolice, górki i wodospady. Pamiętam, że irytował mnie ten kask do Kamieńczyka bo na zdjęciach na tle wodospdu wychodzisz jak budowlaniec. Ale teraz rozumiem, że bezpieczeństwo ważniejsze niż ładne fotki. Potem byłam w innych górskich miejscach gdzie wymagają kasku i zaakceptowałam ten fakt. Góra szybowcowa? Przez chwilę sobie skojarzyłam, że przeleciałaś się szybowcem. Pozdrawiam 🙂

    Polubienie

    • Travel and smile pisze:

      Ale super! Jak zazdroszczę tych karkonoskich korzeni. Ja pochodzę z płaskiej Wielkopolski :P. Ponoć na Kamieńczyku kiedyś jakiś kamień turyście spadł na głowę i pewnie stąd te kaski. Szybowcem nie leciałam. W to miejsce mnie zabrał znajomy. Dla niego też było to wspomnienia gdyż długi czas służył na radarach w Jeleniej i dzięki niemu odkryłam to miejsce. 🙂

      Polubienie

Skomentuj

